top of page

Ratamestareiden mietteitä

​

​

Aamupäivä:

​

"Maastossa on aika runsaasti rasteja ja rastien lukumäärät radoilla on ehkä normaalista suuremmat. 

Kaikilta radoilta löytyy ratakohtaisia omia välejä, eivätkä ne ole siis lyhyennettyjä variaatioita pidemmistä radoista. Lyhyempien ratojen rastivälien vaikeusaste on myös pyritty pitämään samana kuin pidempien. Nuorimpien lasten radat ovat toki vaikeudeltaan hieman helpompia.

Kaikki radat ylittävät autotien useamman kerran. Suojatiet on merkitty ylityspaikaksi ja niillä paikoilla on valvoja. Radat ylittävät myös autotien, jossa ei ole pakollisia ylityspaikkoja. Käytä siis ylityspaikkoja ja olethan varovainen, kun kuljet teiden yli.

Aamupäivällä on käytössä etämaali, jotta ratojen loppuosaan ei tullut pitkää tiejuoksutusta.

 

Itse suunnistin Vallikallion alueella ensimmäistä kertaa Helsinki Night Challengen ensimmäisellä kaudella melkein 9 vuotta sitten. Samanlaista sekoilua tuskin Espoosprintissä nähdään, koska tällä kertaa radat sijoittuvat suurimmaksi osaksi rakennetuille alueille."

 

Iltapäivä:

 

"Iltapäivän kisa tarjoaa hyvin erilaisen sprinttikilpailun aamupäivään verrattuna niin maaston kuin ratojenkin osalta. Kaikkien sarjojen radat painottavat sujuvaa suunnistamista ja onnistuneita reitinvalintoja, ei niinkään "sprinttisäksätystä". Maastotyyppi on kerrostalolähiötä ja toimistokorttelia, joiden lomasta voi myös löytyä erikoisempia kohteita. Juoksualusta on pääasiassa asfalttia ja sorateitä, mutta maasto-oikaisuista voi olla hyötyä joillain väleillä. Kiellettyjä alueita ja valvottuja teiden ylityksiä löytyy kisa-alueen eteläosista ja niitä valvotaan aktiivisesti. Muistakaa myös kunnioittaa paikallisten asukkaiden pihamaita ja väistäkää vastaantulijoita tarvittaessa."

​

Tsemppiä päivän molempiin kisoihin!

​

​

​

​

bottom of page